Oproep: voorzitter Commissie Klachtbehandeling en voorzitter Commissie van Beroep

NOBCO/EMCC Netherlands is op zoek naar een voorzitter voor de Commissie Klachtbehandeling en onafhankelijk een voorzitter voor de Commissie van Beroep. In beide rollen is behoefte aan een betrokken en onafhankelijke rechter/jurist met affiniteit voor ethische vraagstukken in relatie tot coaching en de professionele ontwikkeling van coaches.

Algemene informatie

NOBCO/EMCC Netherlands is hét platform voor professionele coaching in Nederland. Onze visie is dat coaching een wezenlijke bijdrage levert aan het welzijn van en de ontwikkeling van mensen en organisaties. Onze missie is dat NOBCO met haar community leidend is in de ontwikkeling van het coachvak en bijdraagt aan de bekendheid en beschikbaarheid van professionele coaching ten gunste van de maatschappij.

Om onze missie te verwezenlijken werken we samen met andere partijen zoals wetenschappelijke organisaties, zusterorganisaties en opleidingsinstituten. Op dit moment zijn circa 5000 coaches bij NOBCO aangesloten. NOBCO is onderdeel van EMCC Global, actief in meer dan 80 landen.

Context

Een belangrijke pijler voor de professionaliteit van de coaches die bij NOBCO zijn aangesloten is de naleving van de International Ethische Code (IEC). Deze code omvat ethische spelregels en een Klachtenreglement. 
Wanneer een coachee (afnemer van coaching) ontevreden is over het handelen van een aangesloten coach, kan een klacht worden ingediend. Deze klacht wordt zorgvuldig beoordeeld door de Commissie Klachtenbehandeling. Na behandeling door de Commissie Klachtenbehandeling is er een beroepsmogelijkheid bij de Commissie van Beroep. Voor zowel de Commissie Klachtenbehandeling als voor de Commissie van Beroep zoeken wij een competente en betrokken voorzitter. 

Doelstelling van de functie(s): 

De Commissie Klachtbehandeling en de Commissie van Beroep zijn onafhankelijke commissies. Klachten worden behandeld conform de procedure die is vastgelegd in het NOBCO-klachtenreglement. Klachten worden getoetst aan de hand van de International Ethische Code, waarin is vastgelegd aan welke eisen een coach die is aangesloten bij NOBCO moet voldoen. 

Na een uitspraak door de Commissie Klachtenbehandeling kunnen zowel de coachee als de coach een beroep instellen bij de Commissie van Beroep. 
 

Verantwoordelijkheden van de voorzitter:

-  Leidinggeven aan de commissie: naast de voorzitter bestaan beide commissies uit twee commissieleden. Dit zijn gecertificeerde NOBCO-coaches. 
-  Zorgdragen voor objectiviteit en onafhankelijkheid: waarborgt dat de commissie haar werk op een onpartijdige en transparante manier kan uitvoeren.
 Behandeling van klachten of beroepszaken: biedt de commissie advies en begeleiding bij het beoordelen en rechtvaardig afhandelen van klachten of beroepszaken. 
-  Communicatie: de voorzitter is het aanspreekpunt voor zowel de klager als de beklaagde coach en zorgt voor een duidelijke communicatie over het verloop van de procedure.
-  Het doen van uitspraken: zorgt voor het opstellen van de uiteindelijke uitspraak en zorgt ervoor dat deze tijdig en accuraat worden gecommuniceerd naar het bestuur van de beroepsvereniging en betrokken partijen. Een van de leden van de commissie fungeert daarbij als secretaris.
 

Gewenste profiel

Achtergrond en ervaring
• 
Juridische opleiding is vereist, bij voorkeur met ervaring als rechter, advocaat of arbiter.
• Ervaring in het leiden van commissies of in een andere leidinggevende posities.
• Kennis van klachtenprocedures en de ethiek rondom het behandelen van klachten binnen een professionele context is wenselijk.


Vaardigheden
• Onafhankelijke opstelling: de voorzitter dient zich volledig onafhankelijk op te stellen en moet in staat zijn om objectief tot een oordeel te komen.
• Leidinggeven: uitspraken worden door de gehele commissie gedaan, het is de taak van de voorzitter te zorgen voor voldoende afstemming en overeenstemming om tot een oordeel te komen. 
• Communicatieve vaardigheden: uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden zijn vereist om ingewikkelde juridische informatie duidelijk overbrengen naar niet-juridische partijen.
• Empathie en luistervaardigheid: de voorzitter heeft oog voor de belangen van alle betrokkenen en handelt met respect en zorg voor hun situatie.
• Integriteit: de voorzitter handelt altijd met hoge mate van ethiek en integriteit, gezien de vertrouwelijkheid en het belang van de beslissingen die genomen worden.


Tijdsbesteding
De werklast van de voorzitter is afhankelijk van het aantal ontvangen klachten. De volledige behandeling van een klacht of een beroep door één van de commissies duurt gemiddeld genomen drie tot vier maanden. In 2023 ontving de Commissie Klachtenbehandeling 2 klachten en de Commissie van Beroep ontving 1 beroepszaak. In 2024 ontving de Commissie Klachtenbehandeling 3 klachten, er waren geen beroepszaken. 
 

Wij bieden:

•  De mogelijkheid om een betekenisvolle rol te vervullen binnen de Commissie Klachtbehandeling of de Commissie van Beroep binnen een beroepsvereniging die zich richt op de kwaliteit en professionaliteit van coaches.
•  De kans om samen te werken met een diverse groep van deskundige commissieleden.
•  Het leveren van een zichtbare bijdrage aan de ontwikkeling van de ethische en kwaliteitsnormen die gelden voor professionele coaches in Nederland. 
•  Het bestuurslid Kwaliteit en Ethiek is de contactpersoon voor de voorzitter.
 

Vergoedingen

De voorzitter van de Commissie Klachtenbehandeling ontvangt een jaarlijkse vergoeding van €538. Daarnaast geldt per behandelde klacht een vergoeding €391 en €81 voor de penvoerder. Ook de voorzitter van de Commissie van Beroep ontvangt een jaarlijkse vergoeding van €538. Daarnaast geldt per beroepszaak een vergoeding van €391 en €81 voor de penvoerder. De reiskostenvergoeding voor beide voorzitters bedraagt €0,23 per km.
 

Sollicitatieprocedure

Geïnteresseerden kunnen hun motivatie en cv vóór 1 juni 2025 opsturen naar Johan Vermeule, bestuur@nobco.nl. Neem voor vragen contact op met Johan via het secretariaat, bereikbaar via info@nobco.nl Een persoonlijk gesprek met het bestuur en met overige commissieleden zal onderdeel zijn van de selectieprocedure.